EDELLINEN SIVU

TOIMINTAKERTOMUS 2014

Haapajoki-Arkkukarin Kyläyhdistyksen toiminta on ollut vuoden 2014 aikana aktiivista. Yhdistys on parantanut kylän ilmettä talkoilla ja erilaisilla tapahtumilla, sekä osallistunut vaikuttamistointaan kylää ja sen lähiympäristöä koskien. Vuoden aikana kyläyhdistyksen hallitus on pyrkinyt saattamaan loppuun Myötätuuli-hankeen, siltä osin kuin se on ollut mahdollista. Hankkeen rahoitus ei ollut vielä selvää vuoden loppuun mennessä.

TOIMINTA

Hallituksen puheenjohtaja Katja Viinikangas anoi alkuvuonna eroa puheenjohtajan tehtävästä. Hallitus myönsi eron Viinikankaalle ja puheenjohtajan tehtäviä hoitamaan nimitettiin Tero Kippola.

Tapahtumia ja talkoita järjestettiin useita.  Perinteisesti kevättalvella järjestetty Salonselänhiihto peruuntui vuonna 2014 lumenpuutteen vuoksi ja sille korvaavana urheilutapahtuman järjestettiin elokuussa Arkkukarin hölkkä.  Juoksutapahtuma sai kiitosta niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin.

Saloisten kotiseutumuseon kunnostustyöt saatettiin loppuun vuoden 2014 aikana. Kesällä museolla pidettiin avoimienovienpäivä, jossa tarjottiin kakkua ja kahvia. Kävijöitä museolla oli päivän aikana n. 60 henkilöä. Pekanpäivien aikaan järjestettiin museolla toinen tapahtuma mm. musiikin ja jutustelun merkeissä. Osallistujia oli yli 80 henkilöä.

Uuden vuoden tapahtuma Huilamäellä heräteltiin henkiin. Mäen ympärille kokoontui useampi sata henkilöä ja näyttävän ilotulituksen lisäksi tarjolla oli lämmintä mehua ja pipareita. Yhdistys oli myös mukana Raahen Ravin järjestämässä koko perheen tapahtumassa raviradalla loppukesästä.

Yhdistys on ollut aktiivinen kylän ja sen lähialueisiin liittyvissä asioissa. Hallitus on valmistellut kannanottoja, lausuntoja ja valituksia niitä pyydettäessä sekä ollut monin eri tavoin mukana vaikuttamistoiminnassa.

Kyläpirtti vuokrattiin kesällä raahelaisille kioskiyrittäjille.

Kylätiedotteita julkaistiin kaksi vuoden aikana.

TOIMINNAN KEHITTÄMINEN

Kyläyhdistyksen haasteena on edelleen aktivoida uusia ja nuoria kyläläisiä mukaan talkoisiin ja tapahtumien järjestämiseen sekä myös osallistumaan tapahtumiin. Tiedotusta on parannettu kylän uusien Facebook-sivujen sekä nettisivujen avulla, mutta niiden käyttöä on edelleen kehitettävä.

Nuoria olisi hyvä osallistaa mukaan yhdistyksen toimintaan.

PÄÄTÖKSENTEKO JA SISÄINEN HALLINTO

Kyläyhdistyksen hallitus koostui 18 varsinaisesta jäsenestä. He olivat: Ahola Matti, Haapajoki Tita, Harjuhaahto Teijo, Joensuu Teuvo, Kalaja Tuula, Karppinen Aimo, Kippola Tero, Krekilä Lahja, Mutka-Leinonen Kristiina, Nivala Sirkka, Salmela Matti, Silvola Reino, Tamminen Seppo, Tilus Jussi, Tirkkonen Piia ja Viinikangas Katja. Varajäseniä ei ollut. Puheenjohtajana toimi Viinikangas Katja sekä Kippola Tero, varapuheenjohtajana Tilus Jussi ja sihteerinä sekä rahastonhoitajana Tirkkonen Piia.

Hallitus kokoontui vuoden aikana 6 kertaa. Yleiskokouksia ei pidetty, sillä kokouksiin ei saapunut hallituksen ulkopuolista kokousväkeä.